mandag den 8. marts 2010

Tilbage på Jorden

Sikke en uge. Den gik hurtigt, rigtig hurtigt.

De første to dage gik nærmest med at falde til, opleve atmosfæren i skolen, møde lærerne og observere deres undervisning. Da lærerne havde deres klasser, var det svært at få diskuteret hvilke forløb man kunne tænke sig at arbejde med i fællesskab, så jeg koncentrerede mig om at finde ud af, hvordan skolen og undervisningen og kurserne er organiseret - hvilke fag har man på hvilket niveau og hvornår i forløbet? Hvornår er der ferier og eksamener osv.

De næste to dage havde vi workshop om hvordan man kan lave elevaktiverende naturvidenskabsundervisning med et miljøvenligt perspektiv. Meget det samme fokus, som vi har haft i vores globale NV-forløb i 1k,1t og 1u. Det var med til at bygge en forståelse op for forskelle og ligheder mellem dansk og ægyptisk undervisningsstil. En forskel der nødvendigvis må være, siden de ikke har mundtlige, men kun skriftlige eksamener.

I naturvidenskab betyder det, at de lægger meget større vægt på forklaring af begreber på skrift og på skriftlige test end os. Vi har mere klassediskussion, gruppe- og individuelt arbejde og fremlæggelser end de har. Men derudover er det tilnærmelsesvis samme stof og kompetencer vi lægger vægt på. Sådan er det ikke i matematik. Manglen på en mundtlig dimension gør, at de ægyptiske elever lærer mange flere metoder til løsning af forskellige former for ligninger, end vore elever gør. Til gengæld lærer de ikke at argumentere for dem, hvilket er centralt i dansk matematikundervisning.

Jeg er sikker på at Jacob L har lignende observationer om engelskundervisningen, men det vil jeg overlade til ham. Han deltog selvfølgelig ikke i samme workshop som mig, da han ikke er interesseret i naturvidenskabsundervisning.

Sidste dag i Cairo lagde vi planer med vore respektive samarbejdspartnere om de konkrete projekter vi ville sætte i gang. Jeg talte med Ms Doaa om et mekanikforløb med 1t, og Jacob L satte et andet projekt i søen i engelsk.

Der var et meget positivt og konstruktivt samarbejdsklima mellem os og de ægyptiske lærere, og det er meget vigtigt for at få sat gang i projekterne. Det næste, der er vigtigt, er at der kommer til at opstå et positivt arbejdsklima mellem vore elever, men det kan næsten ikke undgås, for de ægyptiske elever er lige så positivt indstillet i forhold til at producere materiale til og møde 1t's elever som omvendt. Det bliver fantastisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar